در امتداد خون

در امتداد خون

اگر در امتداد خون حرکت کنیم راه و عرصه مبارزه را گم نخواهیم کرد ...
امروز وظیفه ماست تا با قلم خود از خون های ریخته شده و آرمان‌های آنها دفاع کنیم
تا روزی که وعده داده شده است...

***********

»علی سلیمانی
»دانشجوی دوره نهم معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
» سردبیر سابق ویژه‌نامه «حیات خلوت»
» سردبیر سابق ماهنامه فرهنگی سیاسی «حیات»
» مسئول واحد نشر و عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۲۴ منت!

آخرین نظرات

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

نگارشی است از رهسپار شدن دو سه روزه به مناطق عملیاتی غرب، جایی که مدتی بود خیلی دوست داشتم سفر کنم و از خیلی دوستان توصیف‌اش را شنیده بودم. هرچند که سفر کوتاهی بود اما حرف‌های زیادی داشت. انشاالله که به زودی دوباره قسمت‌مان شود...


رمز قرب

غربت واژه آشنای عاشقان دیار آشنایان است و در این وادی هرچه غریب‌تر بوده‌اند، خریدار بیشتری داشته‌اند.

مناطق غرب را با غربت آن شناخته و آن‌گاه که پا در این وادی غربت گذاری غریب‌تر می‌شوی، غریب با وانفسای دنیای شهری امروز، و این غربت بود که وارثان این سرزمین را قریب و آن‌گاه خدایی کرد!

آنگاه که حس می‌کنی در دیار آشنایان غریب افتاده‌ای، غرب فرصت خوبی است تا خود را پیدا کنی و آشنا شوی با غریبانی که قریب شده‌اند! این‌جا باید به دنبال رمز و راز بود و این را دانست که غربت راز قربشان بود...


باید به غرب آئیم

این روزها باید به غرب آئیم و شاهد آن باشیم که غیرت‌مندان این سرزمین چگونه با کم‌ترین امکانات و تجهیزات دشمن را از سر قله «بازی دراز» به زیر می‌کشند.

آری؛ باید به این‌جا بیاییم که سربازان قریب دیار غربت قلب دشمن را هدف گرفته و نه‌تنها در عملیات‌هایی چون «مسلم بن عقیل» و «زین العابدین» دشمن را به عقب می‌رانند، بلکه آن‌گاه تهدیدی می‌شوند برای قلب دشمن؛ بغداد...

آری؛ آنان که غربت سازمان‌های پوشالی جهانی سخت گیج‌شان کره باید بیایند و این غربت را ببینند تا شاید کمی قریب شوند!

باید آمد و دید که چگونه جاده تدارکاتی تحریم شده آزاد می‌شود، باید آمد و دید که چگونه دشمن از خاکمان دور می‌شود و به جای طمع بر این آب و خاک به فکر حفظ موقعیت خود فرو می‌رود.

سومار، قصر شیرین، سرپل‌ذهاب و... تاریخ روشنی است برای آنان ‌که می‌خواهند غریب باشند و شیرینی غیرت غربتِ از آسودگی‌ها را به مزاق خود بچشند!

 آنان که غربت جهان سخت آزارشان می‌دهد باید به غرب این سرزمین آیند تا کمی از غربت پست‌شان کاسته شود، و اگر در این غربت پست بمانیم نتیجه آن جز حراج خون هزاران شهید و نادیده گرفتن گریه هزاران مادر شهید نخواهد بود.


تکرار کن غرب، غربت، غریب و نظاره‌گر اشک مادر شهید صبوری باش که در ارتفاعات سومار، همان‌جایی که بهروزش پر کشیده است، او را صدا می‌کند و تو به اتفاق آن‌جا نظاره‌گر هستی و درونت آتش می‌گیرد که چقدر غریب افتاده‌ای!

تکرار کن غرب، غربت، غریب و نظاره‌گر پادگان ابوذر باش آن‌جا که میعادگاه عاشقان وصل بوده و شیرودی‌ها از آن سربه برون درآورده‌اند.


هنوز قریب نگشته‌ایم

کم گفته از غرب و کم شنیده‌ایم و حرف برای گفتن بسیار است و هنوز در این وادی قریب نگشته‌ایم تا برایتان از غربت‌اش بنویسیم.

باز هم برای خود بگو، تکرار کن تا در آوای شهر، غریب و دورافتاده هم‌چون گذشته سرگردان نباشی: غرب، غربت، غریب

مناطق عملیاتی غرب

سومار

1392/7/26

 

 

علی سلیمانی
۲۹ مهر ۹۲ ، ۰۱:۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

«آینه جادو» استعاره شهید آوینی برای هنر هفتم است. این تعبیر حکایت از تصویری دارد که باید در تاثیرات شگرف آن تاملات بیشتری داشته باشیم تا ما نیز از جادو شدگان این آینه قرار نگیریم.

 آقا مرتضی اعتقاد دارد که سینما آینه‌ای است که در آن چهره باطنی بشر امروز بی پرده انعکاس یافته است. «سینما امروز آینه ضمیر بشر غربی است و پرده انعکاس آن است».

وقتی نگاهی به سخن آقا مرتضی می‌اندازیم و  نگاه دیگرمان بر پرده امروزه سینما است، خوب می‌توانیم بر ضمیر آدم‌هایی از این جامعه که به عنوان سازندگان تصویر سینما هستند پی ببریم، همان‌گونه که شهید آوینی نیز به آن نگاهی انداخته و اینگونه بیان می‌کند: «انتظاری هم نباید داشت که تحول فرهنگی آرمانی ما توسط کسانی که اعتقادی به اصل آن ندارند نهاده شود.»

البته این نکته را در نظر داریم که در درون همین جامعه تصویرسازان امروز، آدم‌هایی هستند که چون آقا مرتضی دغدغه اصلی هنریشان، انقلاب اسلامی می‌باشد.



با نگاهی به فضای امرزه انتظاری بیش از این هم نمی‌توان داشت، اما راه آقا مرتضی راه قهر و خالی کردن سنگر نیست، بلکه امید او به ظهور فرزندان انقلاب در عرصه‌های تجربه نشده است. شهید آوینی پس از قطع امید کردن از کسانی که زبان انقلاب را نفهمیده که بتوانند تصویری از آن را خلق کنند، امیدوارانه می‌گوید: «دوران ظهور هنرمندان نسل انقلاب از این پس فرا خواهد رسید و هنر انقلاب برای انجام وظیفه تاریخی خویش آماده خواهد شد.»

شهید آوینی انتظار دارد که «خود آگاهی تاریخی» این قوم نیز در آینه ظاهر شود و باطن زیبای انقلاب اسلامی را تا آن‌جا که این آینه قابلیت انعکاس آن را دارد به جهانیان عرضه کند.

 

پی‌نوشت: این روزها خبر از برگزیده شدن فیلم «گذشته» اصغر فرهادی، به عنوان نمایند جمهوری اسلامی ایران در اسکار است، و این جا است که می‌بینیم چقدر با آرمان‌های شهیدانی چون آوینی و انتظاراتی که از هنر انقلاب اسلامی داشتند،فاصله داریم.

چقدر از باطن زیبای انقلاب که آقا مرتضی بر آن تاکید داشتند، در تصویر فیلمی که از طرف مسئولان جمهوری اسلامی معرفی می‌شود، شباهت وجود دارد...؟!

 

ادامه دارد ...

علی سلیمانی
۱۰ مهر ۹۲ ، ۲۰:۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

برنامه «زاویه»  به ادعای خود تنها برنامه تلویزیونی است که به طور جامع به وضعیت و چیستی علوم انسانی می پردازد. صادق زیباکلام و شهریار زرشناس میهمانان این هفته «زاویه» بودند.

این مناظره نشان می‌دهد هنوز دعواهایی که به دنبال رسیدن به جواب منطقی آن، به ویژه در حوزه رسانه و کارکردهای آن بوده‌ام، هنوز بسیار جدی است. 

بخش از صحبت‌های مطرح شده در این برنامه:

گزارش فارس از مناظره صادق زیبا کلام و زرشناس

علی سلیمانی
۰۴ مهر ۹۲ ، ۱۵:۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


یکی از صحبت‌های استاد این ترم‌مان برایم جالب بود که می‌گفت هیچ کسی را مانند آوینی نداریم که «متفکر رسانه‌ای» باشد. همان‌گونه که در متن قبلی اشاره شد، در ابتدا به سراغ آوینی می‌روم چون او وسط میدان است و خوب می‌بیند!

غفلت موضوعی است که شهید آوینی در «آینه جادو» در مسئله جذابیت در سینما، مطرح می‌کند. آقا مرتضی بر این باور است که جذابیت رسانه‌ای همچون سینما را نمی‌توان مجرد از مفهوم و مسئله مخاطب آن بررسی کرد.

شهید آوینی در ابتدای آینه جادو موضوعی را که به دنبال گفتن آن بودم را این‌گونه می‌نویسند: «تماشاگر با استغراق دچار نوعی غفلت از خویش می‌شود که حسن و قبح آن باید با توجه به شرایط و نتایج فیلم ارزیابی شود...» این سخن به این معنا است که شهید آوینی جدای از تفکرات افراطی در باره نسبت ما و رسانه و ابزار غرب به نفی آن نپرداخته و به نتیجه و تاثیرات آن نگاه دارد.



البته شهید آوینی خود را محصور در این ابزارهای رسانه ندیده و تکلیف را آن می‌داند که هرچه با حیات طیبه و اخلاق کریمه منافات دارد را به دور بریزیم. آقا مرتضی همچنین تاکید دارد که: «مهم آن است ما بدانیم راه ما فراسوی قواعد رایج در سینمای تجاری قرار دارد و عموم آن‌چه به مثابه قواعد مسلم و خدشه ناپذیر تلقی می‌شود بت‌هایی است که باید شکسته شود. راه ما راه فطرت است....»

ادامه دارد...

علی سلیمانی
۰۳ مهر ۹۲ ، ۱۷:۰۴ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر