در امتداد خون

در امتداد خون

اگر در امتداد خون حرکت کنیم راه و عرصه مبارزه را گم نخواهیم کرد ...
امروز وظیفه ماست تا با قلم خود از خون های ریخته شده و آرمان‌های آنها دفاع کنیم
تا روزی که وعده داده شده است...

***********

»علی سلیمانی
»دانشجوی دوره نهم معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام
» سردبیر سابق ویژه‌نامه «حیات خلوت»
» سردبیر سابق ماهنامه فرهنگی سیاسی «حیات»
» مسئول واحد نشر و عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

  • ۱۷ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۳:۲۴ منت!

آخرین نظرات

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

در روایتی در کتاب الخصال شیخ صدوق از حضرت امام صادق علیه السلام آمده است:

 »لَیلَةُ القَدرِ هِیَ أوَّلُ السَّنَةِ، وهِیَ آخِرُها»شب قدر، آغاز سال و پایان آن است

 

عیدتان مبارک!

 در بین ما این سنت است که روزهای اول سال را تبریک می گوییم، و این روزها شاید بهتر بتوان تبریک گفت چون به گفته مولایمان « کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ»، و شاید این عید پس از بهترین شب سال جلوه دیگری داشته باشد!



علی سلیمانی
۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۵:۰۵ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱ نظر


متن پیش رو مطلبی است که به مناسبت روز قلم در تارنمای «حیات» منتشر شده است:


بسم الله الرحمن الرحیم. ن. والقلم و ما یسطرون

چهاردهم تیرماه به نام روز قلم یاد می‌شود و این روز می‌تواند بهانه‌ای باشد برای سخن گفتن از قلم. سخن گفتن از وظیفه‌ای که امروز از آن می‌گوییم و قلمی که به عنوان سلاح می‌دانیم، همان‌گونه که حضرت روح الله برای‌مان سخن می‌گوید:

« قلم خودش یکى از اسلحه‏‌هاست؛ این قلم باید دست اشخاص صالح، و دست ‏افاضل باشد. اشخاصى که قلم در دست‌شان است متوجه باشند که قلم آن‌ها، زبان آن‌ها، درحضور خداست. همت بگمارید که قلم و بیان خویش را براى تعالى اسلام و کشور و ملت‏ خود به ‏کار گیرید» (1356/10/19)

حال اهالی قلم، هر کدام به مقتضای خود در حوزه‌های مختلف قلم می‌زند و نشریات نیز به عنوان صفحه‌ای از این لوح باید جایگاه خود را بشناسد، به سوالات پاسخ دهد و جوابگوی انتظارات باشد. اگر نشریه‌ای ادعای دفاع از گفتمان انقلاب دارد باید پاسخگوی این سوال باشد که به چه میزان به انتظارات امام خمینی(ره) پاسخ گفته است:

« نشریه بسیار خوب است و در صورتی که محتوای آن محتوای آموزنده باشد و دست اندرکاران آن متعهد باشند ، این نشریه راس همه امور می شود. انسان اگر انصاف داشته باشد ، باید به خاطر مردمی که قلم‌ها را برای این‌ها آزاد گذاشته‌اند، از قلم و قدمش استفاده کند و دیانت هم اقتضای همین را می کند. ما باید نشریاتمان مفید باشد و اخلاق جامعه را اصلاح کنیم.» (صحیفه امام / جلد14/ص:249)

«حیات» سعی دارد تا به دور از فریب‌ رسانه‌ای و دروغ‌های ژورنالیستی، حرف دانشجوی دهه چهارم انقلاب را بنویسد و این سخن روح الله را همیشه به یاد بسپارد:

«باز می گویم توجه داشته باشید که همه ما در محضر خدا هستیم ، اینجا محضر خداست . آنوقت که قلم در دست می‌گیرید و می خواهید بنویسید بدانید که فکر شما ، زبان شما ، قلب شما ، قلم شما همه در محضر خدست.» ( صحیفه امام، ج‏13، ص: 461)

«حیات» وظیفه خود می‌داند تا سخن حضرت روح الله را آویزه گوش خود قرار داده و از همه اهالی قلم و دغدغه مندان انقلاب اسلامی دعوت می‌نماید تا «حیات» را تا رسیدن به نقطه مطلوب که پاسخگوی معمار این گفتمان ناب باشد همراهی کنند.

علی سلیمانی
۱۴ تیر ۹۳ ، ۱۲:۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

به عوان مقدمه

« سال 1370 نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام با عنوان تفکر بسیجی پایه ریزی شد. وحید جلیلی را خیلی‌ها هنوز با تفکر بسیجی می‌شناسند. نیمه اول دهه 1380 نشریه هفت قفل، به بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام افتخار بخشید و امروز این بار بر دوش ماه‌نامه فرهنگی سیاسی «حیات» است»

این بخشی از توضیحات وبلاگ قدیمی حیات است. از قدیمی‌ترها که درباره قرارگاه رسانه‌ای «حیات» سوال می کنیم، یکی از پاسخ هایشان همان دغدغه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و آن ضعف امت حزب الله در کار رسانه‌ای و مطبوعاتی است. نمی‌خواهم قضاوت کنم که چقدر ضعیف عمل کرده‌ایم، شاید هم امت حزب الله در کار مطبوعاتی خیلی قوی بوه است! خوب حرف ما این است، بهتر که می‌توانیم بشویم!

«حیات» در کنار پرداختن به مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی و اندیشه ای، فضایی است تا کار مطبوعاتی و رسانه‌ای را فراگرفته و سرمشق های انقلاب اسلامی را با هم تمرین کنیم.


جورچین حیات

حال پس از گذشت این همه سال و تجربه های موفق و ناموفق، جورچین «حیات» به دست ما سپرده شده است. قدیم ترها که به چورچین  پازل می‌گفتیم عادت داشتیم به کمک دیگران تصویر را کامل کنیم!

دیگر بد عادت شده‌ایم!

شما هم ما را در تکمیل قطعه‌های این جورچین کمک کنید...

هنوز قطعه های بی‌شماری بر روی زمین مانده است...



پی نوشت:

1) تشکر از همه اهالی حیات که در این سالها برای حیات زحمت کشیده اند.

2) اگر مطلب، پیشنهاد و یا موضوعی را مد نظر دارید با رایانامه من (a.soleymany@gmail.com) در ارتباط باشید.

2) حیات امسال موضوعات را در سرویس‌های مختلفی دنبال می‌کند. بری اطلاع از سرویس های حیات و آشنایی با دبیران سرویس می توانید به صفحه «درباره ما» تارنمای حیات مراجعه نمایید. دبیران سرویس حیات منتظر نظرات و مطالب شما هستند.



علی سلیمانی
۱۲ تیر ۹۳ ، ۱۷:۵۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شاید «در امتداد خون» مکان مناسبی برای انتشار این یادداشت نباشد. باید به فکر جایی باشم تا مطالب مربوط به «فرهنگ و ارتباطات» و دیگر مباحث مرتبط را بیاورم.
شاید هم جایش همین جا باشد، به نظرم امتداد خون در مسیر علم آموزی و هر چیزی که اسمش را می‌خواهید بگذارید است، حال جهاد علمی گوییم و یا تولید علم و یا حرف های درشت‌تر از آن که با آن بیگانه شده‌ایم! ( البته موضوع این یادداشت را نمی‌دانم می‌توان وصله علم چسباند یا نه!)
با پایان امتحانات، عملا برای خیلی از دانشجویان هنوز ترم تمام نشده است. تحقیق، کار عملی، پاورپوینت و... واژه هایی است که برای خیلی‌ها آشنا و یا شاید زجر آور است!


داستان کوتاه تحقیق نوشتن ما هم از این قرار است:

« دیدم حال و حوصله وصله کردن مطالب و مقاله درآوردن ندارم...
گفتم موضوع رو در قالب یک نشریه کار کنم...
هرچند شاید بهره‌ای از نمره نبریم...
اما ما کاری می‌کنیم که دوست داریم! »



دانش؛ ویژه نامه انسان شناسی زبان است. مطالعات زبان یکی از شاخه‌های گسترده انسان شناسی است. حوزه مطالعات انسان شناسی بسیار متنوع و گوناگون است، از انسان شناسی زبان گرفته تا دین و از انسان شناسی شهر تا موسیقی! 
اگر علاقه دارید تا با یکی از شاخه‌ها انسان شناسی ( که به نظرم یکی از مهمترین و جذاب‌ترین موضوعات آن است) آشنایی مختصری داشته باشید، می‌توانید «دانش» را بخوانید.

شاید «دانش» ادامه پیدا کند...
با موضوعات جدید...
در حوزه‌های مختلف...


دریافت فایل دانش / ویژه نامه انسان شناسی




علی سلیمانی
۱۰ تیر ۹۳ ، ۰۶:۱۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر